سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت ژل ضدعفونی کننده دست

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی

این روزها با شیوع ویروس کرونا با مشکل کم شدن و نبود ژل ضدعفونی کننده در سطح کشور مواجه شده ایم. در چنین مواردی بهترین کار این است که خودمان طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی از سایت shop.btem را یاد بگیریم و برای خود و عزیزانمان بتوانیم ژل ضدعفونی کننده تهیه کنیم. با دکتر سعید قریشی، متخصص انجام “ارتودنسی نامرئی“، همراه باشید تا طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی را به شما آموزش دهیم.

 

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگیمایع ضدعفونی کننده خانگی برپایه الکل

 

محلول ضدعفونی کننده دست خانگی بر پایه الکل

بهترین و دردسترس‌ترین ماده برای ضد عفونی و از بین بردن ویروس‌ها به خصوص ویروس کرونا الکل می‌باشد. بنابراین اکثر محلول‌های ضدعفونی کننده پایه اصلی آن‌ها الکل (اتانول) می‌باشد. درصد تقریبی مناسب الکل برای ضدعفونی باید 70% باشد تا تاثیر مخرب بر روی دیواره ویروس‌ها داشته باشد. در زیر به طرز تهیه چند محلول ضدعونی می‌پردازیم.

برای ساخت محلول ضد عفونی کننده دست بزرگسالان به موادی مثل الکل طبی و ژل آلوئه ورا نیاز داریم، ابتدا دو سوم پیمانه الکل را در ظرفی مناسب می‌ریزیم، سپس یک سوم آن را ژل الوئه‌ورا اضافه کرده و با هم ترکیب می‌کنیم. بسته به سلیقه خود می‌توانید برای خوش‌بو شدن محلول اگر اسانس چای درختی دارید اضافه کنید، چرا که بوی مطبوعی به محلول شما می‌دهد. دلیل استفاده از ژل آلوئه ورا از بین بردن تاثیرات خشکی دست به خاطر خواص الکل است.

اگر می‌خواهید ژل‌ شما به ژل‌های داروخانه‌ای شباهت داشته باشد باید، ژل آلوئه ورا و چند قطره گلیسیرین را با 1 قاشق الکل طبی یا ترکیب کنید؛ سپس مقداری اسانس دارچین را با اسانس درخت چای به ترکیب اضافه می‌کنیم و در آخر آب مقطر یا نقره کلوئید را در حد چند قطره به آن اضافه کنید تا به محلول رقیقی برسید. سپس آن را در قوطی اسپری مناسب بریزید و از آن استفاده کنید.

 

شاید این روزها از مراجعه به دندانپزشکی برای انجام کارهایی مانند ارتودنسی شما را نگران کند. در صورتی که دوست داشتید این مطلب را بخوانید: کرونا و دندانپزشکی

 

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان

برای ضدعفونی کردن دست کودکان نباید از محلول بزرگسالان استفاده کنید، چرا که پوست کودکان بسیار لطیف است و مواد شیمیایی و الکل باعث آسیب جدی به پوست آن‌ها می‌شود.

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان ابتدا حدود 20 قطره روغن اسانس میکروب‌کش مخصوص کودکان و یک چهارم پیمانه ژل آلوئورا را با هم ترکیب می‌کنیم، اگر مایلل بودید میتوانید اسانس مورد علاقه کودک خود را نیز به آن اضافه کنید و در آخر در بطری اسپری می‌ریزیم.

 

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان

 

تهیه محلول ضد عفونی کننده خانگی بر پایه آب ژاول

آب ژوال و وایتکس جزء مواد مناسب برای ضد عفونی کردن سطوح هستند. این مواد قادر به از بین بردن باکتری، قارچ و ویروس‌ها هستند. اثر گذاری این مواد بین 15 تا 60 دقیقه می‌باشد. در ابتدا برای تهیه این نوع ضدعفونی کننده باید اصول ایمنی را رعایت کنید و حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و سعی کنید کار را در جایی که شرایط تهویه مناسب داشته باشد انجام دهید. غلظتی که هیپوکلریت سدیم در تهیه محلول ضدعفونی کننده سطوح باید داشته باشد در حدود 05/0 می‌باشد که اگر بیشتر از این مقدار بود باید آن را با آب رقیق کنیم تا به این غلظت برسیم و برای رسیدن به این نوع غلظت یک قاشق غذاخوری وایتکس یا آب ژوال را در 9 پیمانه آب ترکیب کنید و برای ضدعفونی سطوع از آن استفاده کنید.

 

تهیه محلول ضد عفونی کننده خانگی بر پایه آب ژاول

 

نکات پایانی

در  طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • الکل صنعتی یا متانول را جایگزین اتانول نکنید، زیرا بسیار خطرساز است.
  • در تهیه محلول ضدعفونی کننده نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.
  • دستمال مرطوب الکلی و پدهای الکای گزینه مناسب برای ضد عفونی سطوع می‌باشند.
  • اگر به آب و صابون دسترسی دارید برای ضدعفونی از ژل و محلول استفاده نکنید و سعی کنید در مواردی که دسترسی وجود ندارد از محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید.