سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع چرخ خیاطی و اجزا سازنده آن

چرخ خیاطی چیست؟

چرخ خیاطی وسیله ای است که به منظور دوخت انواع پارچه، چرم و مواد دیگر اختراع شده است. از زمان ابداع اولین چرخ خیاطی تا به امروز پیشرفت های زیادی در این صنعت رخ داده است. و در حال حاضر تقریبا در هر خانه ای یک چرخ خیاطی وجود دارد و در واقع می توان گفت در حال حاضر افراد بسیاری اقدام به خرید چرخ خیاطی می کنند. اولین چرخ خیاطی ها مکانیکی بودند و با استفاده از نیروی دست کار می کردند. این نوع چرخ خیاطی به مانند دوخت دستی بود با این تفاوت که سرعت آن بیشتر و کیفیت دوخت آن بهتر از دوخت به صورت دستی بود. قیمت چرخ خیاطی بسته به نوع چرخ خیاطی کاملا متفاوت است. و افراد بسیاری در حال حاضر اقدام به فروش چرخ خیاطی کرده اند و آن را به عنوان یک کسب و کار برای خود انتخاب نموده اند.

چرخ خیاطی

با گذشت زمان چرخ خیاطی هایی اختراع شد که با استفاده از نیروی الکتریکی فعالیت می کردند. این نوع چرخ خیاطی به سرعت جایگزین انواع مکانیکی شدند زیرا سرعت و کیفیت دوخت آنها به مراتب از چرخ خیاطی مکانیکی بیشتر و بهتر بود. چرخ خیاطی الکتریکی تا به امروز در بازار عرضه می شود و طرفداران زیادی دارد.

اما امروزه با پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی انواع جدید چرخ خیاطی تولید و در بازار ارائه می شوند که چرخ خیاطی کامپیوتری نام دارند. این نوع چرخ خیاطی قابلیت اتصال به اینترنت و دریافت الگو های مختلف را به صورت آنلاین دارد. برخی از انواع چرخ خیاطی کامپیوتری قابلیت گلدوزی را نیز دارا هستند.

علاوه بر چرخ خیاطی خانگی، نوع صنعتی چرخ خیاطی نیز در بازار وجود دارد. چرخ خیاطی صنعتی معمولا برای یک نوع دوخت تخصص یافته اند. برخی از انواع این چرخ خیاطی عبارتند از چرخ خیاطی سردوز ، چرخ خیاطی راسته دوز، چرخ خیاطی میان دوز ، سرکیسه دوز و غیره. چرخ خیاطی صنعتی در مقایسه با چرخ خیاطی خانگی بزرگتر، قدرتمند تر و تخصصی تر است.

چرخ خیاطی دارای اجزا متفاوت است. علاوه بر اجزا اصلی و سازنده چرخ خیاطی، یکسری لوازم جانبی چرخ خیاطی نیز وجود دارند که استفاده از آنها قابلیت دوخت بیشتری را به ما می دهد و کیفیت دوخت را بهبود می بخشد. این بخش ها در چرخ خیاطی عبارتند از: پایه های مختلف ( مثل پایه مخصوص دوخت زیپ، جا دکمه، دکمه زن و...)، چراغ برای بهبود دید خیاط، قرقره نخ کن اتوماتیک و غیره. اتو بخار سیلتر به عنوان یکی از بهترین اتوبخارها می باشد.

در حال حاضر شرکت های زیادی در زمینه تولید و فروش چرخ خیاطی به رقابت پرداخته اند که شرکت نخریس نیز یکی از معتبرترین شرکت در فروش چرخ خیاطی و لوازم آن است.

انواع چرخ خیاطی‌ها

چرخ خیاطی در انواع گوناگون دستی، برقی و صنعتی و راسته دوزی و… در بازار موجود است که در دو دسته اصلی آن را بررسی می کنیم.

چرخ خیاطی دستی و خانگی

رایج ‌ترین و قدیمی ترین نوع چرخ خیاطی، مدل دستی خانگی آن است که برای دوخت و دوز‌های ساده کاربرد دارد. این چرخ خیاطی با انرژی مکانیکی و از طریق به گردش درآوردن دسته چرخ خیاطی کار کرده و برنامه‌های دوخت و دوز چندانی ندارد. البته امروزه انواع چرخ های خانگی با تکنولوژی های پیشرفته نیز در بازار موجود هستند.

چرخ خیاطی برقی و صنعتی

مدل پیشرفته چرخ خیاطی‌ است که امکانات زیادی برای راحتی کار دارد و برای دوخت و دوز در صنعت، کارخانه ها و تولیدی ها از آن استفاده می شود. کار با چرخ خیاطی ‌های برقی که از نیروی برق برای کار استفاده می‌کند، بسیار راحت تر از کار با چرخ خیاطی ‌های دستی است. این مدل در نوع خانگی آن نیز ارائه میشود. این چرخ خیاطی ‌ها با توجه به امکاناتی که دارند از قیمت های متفاوتی هم برخوردارند.